اکسیژن ساز چه کمکی به بیماران تنفسی می ‌کند؟

  چرا اکسیژن مهم است؟ اکسیژن ماده ای ضروری برای بدن و مغز انسان، حیوانات و گیاهان است که به طور طبیعی ا

توسط HONARMANDKHABAR در 26 آبان 1400

 

چرا اکسیژن مهم است؟

اکسیژن ماده ای ضروری برای بدن و مغز انسان، حیوانات و گیاهان است که به طور طبیعی از طریق تنفس وارد بدن و جریان خون می شود، اکسیژن از ترکیب چند گاز دیگر به وجود آمده که بدون رنگ، بو و مزه است، این ماده موجب اکسیداسیون مواد غذایی و تولید انرژی در بدن می‌ شود، هوایی که ما تنفس میکنیم از 78% نیتروژن و 21% اکسیژن تشکیل شده است.

بیماران تنفسی

نارسایی تنفسی میتواند به صورت حاد یا مزمن باشد، در نارسایی تنفسی حاد شش ها نمیتوانند کربن دی اکسید موجود در خون افراد را دفع کنند، در این عارضه در کیسه های هوایی شش های فرد دارای نارسایی، آب جمع میشود که با این اتفاق شش ها قادر به رساندن اکسیژن به خون نیستند که کارکرد اعضای بدن در این جریان مختل میشود.

علائم نارسایی حاد تنفسی

گیجی و تنفس پی در پی از علائم نارسایی حاد تنفسی محسوب میشوند، در نارسایی حاد تنفسی میزان کربن دی اکسید بدن بیمار بیشتر از میزان اکسیژن در بدن اوست.

اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز

با توجه به این نکته که زندگی و تنفس تمامی افراد، حیوانات و گیاهان در سطح کره زمین به اکسیژن وابسته است، در فرآیند اکسیژن رسانی، اکسیژن در دم از طریق دهان، بینی، حلق و نای وارد بدن میشود و پس از مصرف به صورت بازدم خارج میشود، در واقع این اکسیژن ورودی از طریق خون از قسمت های مهمی همچون شش ها، دهلیزها، برونشیول‌های تنفسی، دیافراگم و کیسه های هوایی به سایر نقاط بدن ارسال میشود و به همهٔ بافت ها و اندام میرسد.

اکسیژن ساز دستگاهی است که برای افراد واجد شرایط، اکسیژن غلیظ شده تولید میکند، این دستگاه با دریافت هوای اطراف بیماران تنفسی و کمپرس کردن آن، آن را به اکسیژن پزشکی تبدیل میکند، اکسیژنی که دستگاه اکسیژن ساز برای بیماران تنفسی تولید میکند دارای 95% خالصی دارد.

اکسیژن درمانی چیست؟

یکی از روش های مهم در درمان بیماران تنفسی، اکسیژن درمانی است، هنگامی که افراد دچار نارسایی های تنفسی می شوند، می توان کمبود اکسیژن که در بدن آن ها وجود دارد را با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز جبران کرد، این فعالیت اکسیژن درمانی نامیده می شود، در این روش درمانی که توسط پزشکان تجویز میشود، اکسیژن به سرعت از طریق دستگاه وارد ریه شده و از طریق خون به سایر بخش ها و بافت ها می رسد، از طریق اکسیژن ساز می توان بافت های آسیب دیده اندام را بهبود بخشید و به افراد جانی دوباره بخشید.

دستگاه اکسیژن ساز

علل استفاده افراد از اکسیژن ساز

با توجه به مواردی همچون آلودگی شهرهای بزرگ، تغذیه نادرست، کاهش درختان در شهرها، استعمال دخانیات، کاهش فعالیت های فیزیکی و ورزش توسط افراد، تعداد بیماران تنفسی روز به روز بیشتر شده و استفاده افراد به این دستگاه نیز افزایش پیدا کرده است.

طریقه کار کردن دستگاه اکسیژن ساز به چه صورت است؟

در تمامی دستگاه های اکسیژن ساز از یک مکانیزم مشترک و ساده برای تولید اکسیژن مورد نیاز استفاده میشود، در تمامی دستگاه های اکسیژن ساز پمپی وجود دارد که هوای محیط اطراف از طریق پمپ مکیده شده و توسط پودر زئولیت که در محفظه ای در دستگاه اکسیژن ساز تعبیه شده از سایر گازهای موجود در دستگاه جدا میشود، در این هنگام فشار اکسیژن ذخیره شده توسط کمپرسور افزایش پیدا میکند و از نازل مخصوص به دهان و بینی افراد منتقل میشود.

 

استفاده از دستگاه اکسیژن ساز برای چه افرادی توصیه میشود؟

دستگاه اکسیژن ساز میتواند تأثیرات مثبتی در زندگی افراد داری نارسایی های تنفسی، مبتلایان مشکلات ریوی، بیماران آسمی، بیماران قلبی، آمبولی هوا و پنومونی دارند داشته باشد که توسط پزشکان برای پیشگیری از آسیب های بیشتر و درمان تجویز میشود.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

1.    دستگاه اکسیژن ساز ثابت (خانگی)

معمولا اکسیژن سازهایی که در منازل از آن ها استفاده میشود، اکسیژن سازهای ثابت هستند، اکسیژن ساز های ثابت به صورت مداوم به تولید اکسیژن میپردازند.

2.    دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل (پرتابل)

این نوع از دستگاه های اکسیژن ساز در ابعاد کوچک تر ساخته شده اند و قابل حمل بوده و معمولا به صورت پالسی اکسیژن تولید میکنند، میتوان در این نوع دستگاه اکسیژن ساز میزان اکسیژن دریافتی را مطابق با نیاز فرد از طریق کم و زیاد کردن صفحه کنترلی تنظیم کرد، این نوع از اکسیژن ساز هم با برق و هم باتری کار میکنند، برای افرادی که نارسایی تنفسی غیر حاد یا مزمن دارند، دستگاهی با تولید 3 تا 5 لیتر اکسیژن در دقیقه کافی است.

دستگاه اکسیژن ساز یوول

کدام وسایل برای اکسیژن رسانی به بیماران تنفسی کمک میکند؟

1.    دستگاه اکسیژن ساز ثابت

2.    دستگاه اکسیژن ساز پرتابل

3.    اکسیژن رسانی با ماسک ساده

4.    اکسیژن رسانی با سوند نازال

5.    اکسیژن رسانی با ماسک رزرو بگ

6.    اکسیژن رسانی با ماسک ونچوری

7.    اکسیژن رسانی با دستگاه ونتیلاتور

8.    اکسیژن رسانی از طریق بای پپ (BIPAP)

9.    اکسیژن رسانی از طریق سی پپ ((CPAP

مزیت دستگاه های اکسیژن ساز چیست؟

1.              اکسیژن تولید شده توسط دستگاه اکسیژن ساز تغلیظ شده و دارای 95% خالصی است.

2.              استفاده از دستگاه اکسیژن ساز موجب کاهش بیماری های قلبی – عروقی و فشارخون بیماران میشود.

3.              استفاده از دستگاه اکسیژن ساز موجب تنظیم و تصفیه گردش خون میشود.

4.              استفاده از دستگاه اکسیژن ساز موجب بهبود خون رسانی در بدن افراد میشود.

5.              استفاده از دستگاه اکسیژن ساز موجب بهبود عملکرد گردش خون در بدن بیمار میشود.

6.              استفاده از دستگاه اکسیژن ساز موجب تقویت مشکلات ریوی و بهبود عملکرد ریه افراد بیمار میشود.

7.              استفاده از دستگاه اکسیژن ساز موجب بهبود ریه های آسیب دیده افراد سیگاری میشود.

8.              استفاده از دستگاه اکسیژن ساز موجب بهبود حافظه افرادی که از آن استفاده میکنند میشود.

9.              استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به تنظیم فشار خود در افراد بیمار کمک میکند.

10.          استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در سلامت سیستم عصبی جنین مادران باردار تأثیر میگذارد.

منبع تجهیز سلامت

آخرین مطالب