قیمت پرشیا موتور زانتیا مدل 83 - سایت قیمت خرید هزینه

مجموعه این تغییرات باعث کاهش وزن ۵۰ کیلوگرمی در این مدل گردید. اما دمای آب در رادیاتور از طریق عبور از یک مسیر

توسط HONARMANDKHABAR در 10 شهریور 1400

مجموعه این تغییرات باعث کاهش وزن ۵۰ کیلوگرمی در این مدل گردید. اما دمای آب در رادیاتور از طریق عبور از یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم و مجاورت با هوای خنک محیط در تمام مدت عبور از رادیاتور کاهش مییابد. سنسور دمای آب یا سنسور دمای خنک کننده وظیفه دارد که دمای مایع خنک کننده را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیک ( ایسیو ) ارسال کند و ایسیو نیز از طریق اطلاعات این سنسور ، زمان پاشش سوخت و آوانس جرقه ای را برای حالت های مختلف از جمله برای حالت ساسات و دماهای مختلف تنظیم می کند . هنگام تعریف پروژه، برای XU7P میانگین مصرف سوخت ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هدف گذاری شد. موتور XU۷ روی این مدل نیز نصب می شود اما برای دوگانه سوز شدن آن ایران خودرو سیستم سوخت رسانی این انجین را اصلاح کرده است تا بتواند با گاز CNG هم کار کند. در ضمن موتورش هم ۸ سوپاپ دارد.

البته از نظر تنفسی این موتور در مرتبه ای پایین تر از موتور TU۵ و XU۷ ۱۶ سوپاپ قرار می گیرد زیرا برای تنفس مجهز به ۸ سوپاپ است و این یعنی راندمانش پایین تر از آن هاست. این خودرو در ابتدا با پیشرانه XU۷ که محصول گروه پژو- سیتروئن است ساخته شد. این خودرو در ابتدا با نام X۹ استارت خورد ولی بعدها به سفیر و در نهایت به پرشیا تغییر نام داد. ایران خودرو این موتور رو حتی به صورت گازسوز نیز ارایه داد . هر چند موتور پایه گازسوز بدون شک بازده بیشتری دارد ولی این موتور تغییر یافته نیز در حالت گازسوز و در دور موتور ۳۵۰۰ حدود ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور را تقدیم راننده می کند. موتور Xu7jpL3 دارای حجم دقیق 1761 سی سی و حداکثر توان 74 کیلو وات ( معادل 100 تا 101 اسب بخار ) و گشتاور 153 نیوتن متر در دور 3000 هست . این موتور در پارس ۱۰۸ اسب بخار نیرو در دور موتور ۵۶۰۰ تولید می کند و در دور موتور ۴۰۰۰، ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار می دهد.

با داخلی سازی هر چه بیشتر ۴۰۵ علاقه سازمانهای مختلف به آن هم بیشتر شد و نیروی انتظامی هم به دلیل قدرت قابل قبول و تعمیرات آسان و البته داخلی بودن آن تعدادی ۴۰۵ را در اختیار گرفت. از نظر ایمنی هم دیگر امروز این خودرو با استانداردهای ایمنی مطابقت ندارد. از سوی دیگر نمایشگاهداران عقیده دارند پارس سفید رنگ TU۵ را بهتر می فروشند و بازار بهتر از آن استقبال کرده است و پیشنهاد میشود که این مدل از پژو پارس خریداری شود. این دسته موتورها علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارند از ویژگی های دیگری مانند نگهداری و تعمیر آسان، فرایند طراحی و ساخت راحت تر وابعاد مناسب بهره می برند.(ضربه گیر دسته موتور فابریک زانتیا) البته این نوع دسته موتورها بیشتر وظیفه تحمل وزن موتور خودرو بر روی خود را دارند و در برخی دیگر از وظایف محوله کاربرد مناسبی ندارند. موتور Xu9 2c یک موتور کلاس 1.9 لیتری با حجم دقیق 1905 سی سی بود که از کاربراتور دو دهانه سولکس استفاده می کرد و بر روی 405 معروف به 2000 در بازار داخل موجود بود که توسط ایران خودرو مونتاژ می شد كه این موتور در واقع یک موتور 1.9 لیتری هست .

این مدل از نظر ظاهری با پرشیا تفاوتی نداشت و فقط مشاهده دیسک ترمز عقب و شیلنگ های دوگانه ترمز دیسکی عقب بر روی اکسل عقب است که راه تشخیص را هموارتر می کرد. نقطه ضعف بزرگ آن ترمزهای عقب کاسه ای است. حتی شرکت گیتس با شرکت های تولید کننده بزرگ خودرو مانند BMW همکاری میکند. درواقع مهمترین دلیل توقف تولید آن ضعف شدید در زمینه ایمنی بود. پیشرانه این خودرو همان نمونه ۱.۸ لیتری بود که در سرسیلندرش به جای یک میل سوپاپ از دو میل سوپاپ استفاده شده است تا سوپاپ های این خودرو را که دو برابر مدل قبلی یعنی ۱۶ عدد بودند را به حرکت درآورد. این دو خودرو از نظر فنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو از موتور TU۵ و گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می کنند. همچنین استفاده از روغن 5W-40 در آب و هوای سرد به بهبود عملکرد موتور و شتاب بهتر خودرو کمک میکند.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد موتور زانتیا بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

آخرین مطالب