هشدار: پریدن برای افرادی که از قبل پوکی استخوان دارند توصیه نمی شود ، زیرا این امر می تواند منجر به زمین خوردن یا شکستگی استخوان شود. البته این تست نمی تواند ، اطلاعاتی را در این خصوص که آیا اخیراً بخشی از استخوان خود را از دست داده اید یا خیر به دست دهد. روش بیوپسی استخوان یک روش تهاجمی است و نمی توان از آن به عنوان یک آزمایش در دسترس برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان استفاده کرد . از پوکی استخوان به عنوان بیماری خاموش نام برده میشود زیرا معمولا درد یا علامت دیگری ندارد مگر اینکه بیمار دچار شکستگی استخوان گردد. از شما خواسته میشود که در هنگام آزمایش برخی از لباسهای خود را دربیاورید و لباس مخصوص بپوشید. DXA ، مـخــفــف Dual Energy X-ray Absorptiometry، روشی است که درآن از اشعهیایکس برای سنجش تراکماستخوان استفاده میشود.

تعرفه تراکم استخوان 98 بنابراین، اگر سنجش استخوان فردی 1- باشد یعنی کمتر از مقدار طبیعی است و در قیاس با فردی که میزان مواد معدنی استخوانش طبیعی است، دو برابر بیش تر در معرض شکنندگی استخوان است. در نتیجه با شکنندگی و کاهش استحکام آن همراه است. رادیولوژیست (یک پزشک که به طور خاص برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی آموزش دیده است) تصاویر را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش امضا شده را به پزشک اصلی یا پزشک ارجاع شما ارسال می کند. مطالعات نشان داده است که مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم می تواند به جذب ویتامین D در بدن کمک کرده و سبب تقویت و بازسازی استخوان ها گردد. تمرینهای قدرتی به تقویت عضلات و استخوان در بازوها و ستون فقرات بالا کمک میکند و تمرینات تحمل وزن – مانند پیادهروی، دویدن، بالا رفتن از پلهها، پریدن، طناب زدن، اسکی و ورزشهای ضربهای – بیشتر بر استخوانها در پاها، و پایین ستون فقرات تأثیر دارند.

Z Score در تراکم استخوان داروها، رژیم غذایی سالم و تمرینات تحمل وزن میتوانند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کنند. هرگونه تمرین تحمل وزن و فعالیتهایی که باعث تعادل و وضعیت خوب بدنی میشوند، برای استخوانها سودمند هستند، اما پیادهروی، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنهبرداری بهطور ویژه مناسب به نظر میرسند. اشعه ماوراء بنفش باعث سنتز ویتامین D در بدن شما می شود .البته استفاده از ضد آفتاب با SPF حداقل 15 را در این زمان هرگز فراموش نفرمایید.ویتامین D به عنوان یک مکمل غذایی نیز در دسترس است ، اما قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است. دریافت کافی ویتامین C در رژیم غذایی می تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد ، به خصوص اگر شما به عنوان یک زن در آستانه یائسگی قرار دادشته باشید. به عنوان مثال ، شما می توانید از تمرین اسکات برای افزایش تراکم استخوان در پاها استفاده کنید.

پس از 12 هفته تمرین هوازی (ایروبیک) ملایم، آلکالین فسفاتازِ (آنزیم موجود در بافت های بدن) مخصوصِ استخوان (BAP)، تراکم مواد معدنی استخوان (BMD)، سنجش تراکم استخوان (T-score) و ریزعنصرها مانند کلسیم، منگنز، مس و روی در ابتدا و پس از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. حقیقتا خیر٬ اما میتوان از آن پیشگیری کرد و یا آنرا تحت کنترل درآورد. این دسته از عوامل را میتوان از طریق کنترل بیماریها و تغییر سبک زندگی اصلاح کرد تا احتمال ابتلا به استئوپروز ناشی از آنها کاهش یابد. اگر دچار یائسگی زودرس شدهاید و یا داروهای کورتونی زیاد مصرف میکنید، اگر دچار بیماریهای تیروئید هستید، اگر سیگار، قهوه و یا چای فراوان استفاده میکنید و اگر در اقوام درجهیک پوکی استخوان زودرس دارید حتماً برای بررسی تراکم استخوان و پیشگیری از این بیماری به پزشکتان مراجعه کنید.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با z score در تراکم استخوان وب سایت خود باشید.

ترجمه تخصصی مقاله